Finansdepartementet sender på høring Skattedirektoratets forslag om deling av inntektsopplysninger med private pensjonsinnretninger og om overføring av tilsynsmyndighet etter OTP-loven fra Finanstilsynet til Skatteetaten.
Etter forslaget skal opplysninger som arbeidsgiver gir i a-meldingen om ansettelses- og inntektsforhold kunne utleveres til private pensjonsinnretninger til bruk i deres arbeid med ajourhold og oppfølging av obligatorisk tjenestepensjon og til tilsynsformål etter OTP-loven.
Arbeidsgivere gir i dag opplysninger om de ansattes lønn og arbeidsforhold til den pensjonsinnretning de har avtale med. Dette er de samme opplysningene som arbeidsgivere rapporterer løpende per kalendermåned via a-ordningen. Dersom opplysningene som arbeidsgiver rapporterer i a meldingen kan gjenbrukes av pensjonsinnretningen i deres arbeid med ajourhold og oppfølging av obligatorisk tjenestepensjon vil dette bety en vesentlig forenkling i arbeidsgivers rapporteringsplikter.
Forslaget kan tre i kraft allerede fra 01.01.2021
Se høringsdokumentene her